marți, 2 noiembrie 2010

Impresii de Halloween

Cuvântul scris şi exprimarea în limba română par a fi două pietre de moară atârnate la gâtul tinerilor din ziua de azi. Fie că sunt responsabili cu timpul liber, elevi de liceu, studenţi ori licenţiaţi, tinerii se întrec în a demonstra că sunt adepţii forumismului insomniac (ai discuţiilor pe internet) generator prin excelenţă al deprinderilor rudimentare în folosirea limbii materne. Din păcate, modelul lor existenţial, cu mici excepţii, este cel al societăţii diletantiste, al inculturii nonşalante afişate la tot pasul, de la cel mai mic la cel mai înalt nivel. Din toată nebunia din jurul lor au învăţat doar că banii sunt un fel de atestat de personalitate, iar pentru mulţi dintre ei asta este de ajuns. 


Sâmbătă, 30 octombrie, am avut ocazia să stau mai mult timp în jurul unei comunităţi de tineri, la o petrecere de Halloween organizată de către un partid politic într-un club din Câmpina. Mi-a plăcut că cei mai mulţi dintre ei ştiu să se distreze. Mi-a plăcut veselia lor molipsitoare şi inspiraţia cu care şi-au ales costumele, însă m-am întristat când i-am observat puşi în situaţia de a-şi exprima gândurile la probele concursului de Miss şi Mister. Cu mici excepţii, băieţii şi fetele au legat cu greu două propoziţii simple. Îi priveam şi mă gândeam că ei sunt generaţia de mâine, care într-un fel sau altul va trebui să reprezinte societatea românească. Mă gândeam că ignoranţa lor ne va costa alte decenii de singurătate într-o lume dominată de performanţă. Spre dimineaţă am plecat de acolo hărţuit de imaginile unei seri interesante, în care am întâlnit viaţa reală şi parcă mai motivat pentru a pune umărul în sprijinul oricărui demers de a schimba ceva din mentalitatea românescă.

P.S. Sunt profund indignat pentru că autorităţile locale, oricare ar fi ele, au ţinut sub preş cazul în care un copil a fost atacat cu cuţitul în şcoala în care învaţă. Cu doar o zi înaintea întâlnirii de la Primărie de vineri, 8 octombrie, în care autorităţile s-au hotărât să ia oarecare măsuri în urma incidentului, a fost o şedinţă de Consiliu Local. Eu nu am auzit să se fi discutat ceva despre această situaţie fără precedent, cu toate că aleşii locali erau la curent cu evenimentele. Ei au găsit, în schimb, de cuviinţă să se bălăcărească pentru interesele lor meschine. Mai este oare ceva de înţeles din tot ceea ce ni se întâmplă? 

Niciun comentariu: